Som advokatfirma med mange komplicerede arbejdsopgaver, der især bygger på en solid faglig viden, kan det være svært at finde ud af, hvordan markedsføringen af disse ydelser skal klares bedst muligt. Effektiv marketing har ændret sig betydeligt over de seneste år, hvilket skyldes den kontinuerlige digitalisering, som vores verden står overfor. Dette skal man altså have i mente, når man skal lægge en marketing strategi i et advokathus. I dette indlæg vil vi derfor komme med eksempler på, hvordan man kan benytte den digitale markedsføring bedst muligt.
Konstruer relevante målgrupper
Når man har med digital marketing at gøre, så handler det hele om, hvordan man imødekommer online brugere bedst muligt. Derfor er en meget vigtig fremgangsmåde i en effektiv digital marketing strategi at sammensætte målgrupper, som der vil være størst værdi i at målrette.
På internettet findes der mange informationer om de brugere, der befinder sig på det. Dette gælder både personlige informationer samt deres adfærd. Disse informationer er en gave til en effektiv marketing strategi for advokatselskaber. Ønsker man at markedsføre boligadvokater kan man fx målrette brugere, som man kan se, viser interesse for boligsider og oveni købet har en alder, hvor et køb af bolig ville være oplagt.
Når man har oprettet et relevant segment at markedsføre til, er spørgsmålet om, hvordan man bedst gør dette dog stadig ubesvaret. Her skal man gøre op med sig selv, hvilket medie man tror mest på og hvor man regner med, at brugere med de relevante karakteristika i højeste grad befinder sig. Dette kan eksempelvis gøres på Facebook, hvor man især har mulighed for at ramme specifikt definerede målgrupper.
Retargeting
Nøgleordet for digital markedsføring er relevans. De mange muligheder, der er med denne form for markedsføring, lægger nemlig op til, at man rammer specifikke brugere, som er tættere på et køb end andre.
For at holde fast i eksemplet med at benytte Facebook som et medie at markedsføre sig selv på, vil en anden mulighed for effektiv markedsføring være ved hjælp af funktionen ”retargeting”. Dette betyder, at hvis en bruger eksempelvis er interesseret i erstatning ved trafikuheld og derfor har besøgt hjemmesiden hviid-erstatningsadvokater.dk, vil dette advokatselskab have mulighed for at vise annoncer til netop denne bruger. Dette skyldes, at Facebook automatisk opdaterer ens målgruppe alt efter, hvem der besøger ens hjemmeside. Hermed vil annoncer, som man dog selv opretter for erstatning ved trafikuheld, blive vist til folk, der allerede har vist en interesse i virksomheden ved at besøge hjemmesiden.
Annoncerne, som bliver vist i brugerens nyhedsfeed, vil derfor med høj sandsynlighed blive taget godt imod, da brugerne er bekendte med den virksomhed, de støder på.
Ovenstående er altså blot eksempler på, hvordan man ved hjælp af digital markedsføring kan imødekomme relevante målgrupper. Det kan altså stærkt anbefales, at man i et advokatselskab gør dette til en stor del af sin marketing strategi.