Kend dine rettigheder når du oplever en flyforsinkelse

Alle der jævnligt har fløjet, har oplevet at blive forsinket i forbindelse med deres rejse. De fleste accepterer dette som en del af flyoplevelsen. Men hvad de færreste ved at de ikke står ubeskyttet og uden mulighed for at få erstatning. Flyselskaberne er ikke gode til at informere om dine rettigheder.

Denne erstatning er nedfældet ved lov: Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 261/2004 af 11. februar 2004. Det er denne lov, som forpligtiger flyselskaberne til at betale dig erstatning i forbindelse med flyforsinkelse.

Nedenfor kan du læse hvad du har krav på i forbindelse med en forsinkelse og hvilke kriterier der skal være opfyldt.

Betingelser for at få kompensation

Først og fremmest skal du være omfattet af EF 261. Disse betingelser er at flyet enten afgår fra en EU-lufthavn med et EU-selskab eller at slutdestinationen ligger i EU.

Derudover skal minimum et af disse krav være opfyldt:

  • Forsinkelsen er på 120 minutter eller mere på en rejse mindre end 1500 kilometer.

Flyet er forsinket mere end 180 minutter eller mere for afrejser indenfor EU eller over 1500 kilometer.

  • Flyet er forsinket 180 minutter eller mere på rejser mellem 1500 og 3000 kilometer.

Er disse betingelser opfyldt er der mulighed for at få erstatning.

Kompensation og erstatning

Havner du i en situation hvor du er forsinket og opfylder kriterierne for EF 261 har du indledningsvis krav på forfriskninger og mad, som er passende i forhold til forsinkelsen. Derudover har du ret til enten at kunne e-maile eller foretage 2 telefonopkald. Hvad mange ikke ved er at man også har krav på at få en hotelovernatning såfremt at man er forsinket en nat eller mere. Du kan desuden vælge at få din billet refunderet til fuld pris såfremt din rejse er forsinket 5 timer eller mere.

Det er ikke kun ved forsinkelser du har krav på kompensation

Forsinkelser er ikke det eneste som udløser en erstatning, det gør en aflysning af flyafrejsen også. Her kan du op til 4500 kroner per passager for en aflyst rejse.

Hvordan du får pengene du har krav på

Desværre er flyselskaberne dårlige til at oplyse dig om dine rettigheder. Skulle du være så heldig at kende til dine rettigheder er de også dårlige til at give dig den kompensation du er berettiget til, til trods for de er forpligtiget til at oplyse dig om dine rettigheder og selvsagt efterkomme loven.

Flyselskaberne skal eksempelvis ikke udbetale pengene hvis der opstår det man kalder særlige omstændigheder, hvilket er forhold som flyselskabet er herre over.

Disse er blandt andet

  • Visse typer af strejker
  • Trusler mod den almindelige sikkerhed
    Her kan der både være tale om evt. militærkup eller uro i afrejse/destinationslandet.
  • Særlige vejrmæssige forhold som gør det umuligt at flyve på grund af sikkerheden.
  • Sygdom og/eller ildebefindende hos andre flypassagerer.

Desværre forholdet det sig sådan at flere og flere flyselskaber fejlagtigt kalder deres forsinkelser og/eller aflysninger forudsaget af særlige omstændigheder til trods for dette ikke er tilfældet. Årsagen er simpel. Hvis man vælger at tro på årsagen, så sparer flyselskabet for at udbetale erstatning.

Da flyselskaberne er alt andet end venlige til at udbetale de penge du har krav på tilrådes det at bruge firmaer som specialiserer i erstatning overfor flyselskaber. For som lægmand har du ingen chance imod et multinationalt flyselskab, som bevidst afviser din sag, til trods for du har retten på din side. Når du får en professionel samarbejdspartner, så vil de tage kampen med flyselskabet på dine vegne og det bedste af det hele er at du kun skal betale hvis de vinder din sag.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.